pinterest twitter facebook socialmedia vertrouwenspersoon

Speltips per leeftijdsgroep

Bij het organiseren van de wekelijkse groepsbijeenkomsten kun je wel wat inspiratie gebruiken. JongNL Limburg heeft een breed scala aan spellen die je speelt met kinderen of jongeren, jongens of meisjes, in een grote of kleine groep. Hier vind je tweewekelijks een nieuwe speltip per leeftijdsgroep. Ook kun je de vorige speltips terug kijken. Nog meer inspriratie vind je op samenspelenboek.nl of download een A4-spellenronde of creativiteitsopdracht.

Klik hier voor begeleidingstips per leeftijdsgroep.



TienerTips - senioren (voortgezet onderwijs)

Kaarsenestafette
nodig kaarsen
speluitleg Kaarsenestafette is een spookachtig spel dat tot besluit van een clubavond gespeeld kan worden. De spelers vormen twee groepen en zetten een parcours met hindernissen uit in het clubhuis. Elke groep krijgt een brandende kaars, die als estafettestokje dienst doet. Natuurlijk gaat het er om welke groep spelers als eerste in estafettevorm met de brandende kaars over de eindstreep gaat. Loop je echter te vlug, dan waait de kaars uit en telt dit telkens voor 5 strafpunten. Als de winnaar 10 punten krijgt, wil dat nog niet zeggen dat deze groep de eindoverwinning mag opeisen. Want stel dat bij die groep de brandende kaars drie keer uitwaait en van het andere team slechts één keer. Het motto is dus: snel maar behoedzaam!

De aangewezen persoon
nodig kampvuur, fles, pen papier en plastic
speluitleg Een oud spel is het fles draaien, ook bekend als ‘Spin the Bottle’, geschikt voor een gezellige avond rond het kampvuur. De spelers bedenken opdrachten en vragen, die op papiertjes geschreven worden en in een plastic zak gestopt. De spelers zitten in een kring en de lege fles wordt op een gladde ondergrond in het midden gelegd. De fles wordt rondgedraaid en wanneer fles stil ligt, wijst de flessenhals naar een speler. Deze moet een briefje uit de zak nemen en de opdracht die hier op staat uitvoeren of de eventuele vraag beantwoorden. Voor de oudere spelers mogen de opdrachten best uitdagend zijn.


knievoetbal
nodig bal, stoelen
speluitleg Formeer twee teams. Elke speler neemt een stoel en de teams gaan in twee rijen tegenover elkaar zitten. De spelers slaan de knieën over elkaar en schuiven zo dicht naar elkaar toe, zodat de knieën van alle teamspelers om en om naast elkaar komen. Vervolgens wordt in het midden van de rij knieën een bal gelegd. De ene ploeg probeert met bewegen en tikken van de knieën de bal links aan het eind van de rij op de vloer te krijgen en de andere ploeg moet proberen de bal rechts aan het eind van de rij knieën te krijgen. Wie scoort op die manier in vijftien minuten de meeste punten?

Recordspelen
Nodig materialen die te vinden zijn in het clubgebouw.
Werkwijze  verzin samen met de tieners een twintigtal recordspelen die op dezelfde avond nog uitgevoerd kunnen worden. Dus zorg dat het om spellen gaat waarvoor het materiaal al aanwezig is op de blokhut. Voorbeelden van recordspellen: ballonblazen (1 ballon zo snel mogelijk opblazen totdat hij knapt), komkommer snijden (zo snel mogelijk 1 komkommer in plakjes snijden, spreek de maximale dikte van de plakjes af). bierviltjes happen, dobbelstenen balanceren, broek hangen en krattillen. Het leukste is dat de spellen af worden gewisseld met behendigheid, snelheid, kracht e.d. zodat iedereen de kans heeft om een record neer te zetten. Alle records worden in het grote recordboek opgeschreven met naam en groep van degene die het record gevestigd heeft. Het boek wordt goed bewaard. Andere groepen krijgen natuurlijk de kans om de records te verbreken. Leuk om hier elk jaar op terug te komen: Welke records worden verbroken?

Foamhoeden maken 
Carnvaval komt eraan. Tieners vinden het vaak leuk om als groep carnaval te vieren. Leuk om met zo'n groep hoeden te maken. Dit kan heel eenvoudig, zoals op afbeelding 1. Maar heb je te maken met een creatieve groep, dan kun je ook groter uitpakken. Zie afbeelding 2 en 3. Hoe dan ook. Je samen voorbereiden op deze gezellige tijd van het jaar en als groep carnaval vieren is hartstikke gezellig!

Nodig  foam (te bestellen en verkrijgbaar in een grotere handwerkwinkel), elastiek, stiften, schaar, plaksel (bij voorkeur een lijmpistool).
Werkwijze  Maak een voorbeeld en een mal, zodat leden deze kunnen overnemen. Zorg dat je een goed passende basis hebt en maak hem niet te zwaar. Kijk voor meer inspiratie eens op pinterest. Zoek op 'foamhoeden'. Succes!


foamhoeden

Messy Twister
Deze Tienertip komt van 'Juul, ut eate wurd koud!' uit Sevenum. Dit zijn 5 meiden van 17/18 jaar oud.

Nodig
groot doek of papier, verf in vier verschillende kleuren 
Speluitleg 
Eigenlijk is Messy Twister hetzelfde als gewoon twister, maar dan zijn de cirkels op het doek (in dit geval zeil of papier) gemaakt van verse verf. De spelleider vertelt je waar je je handen en voeten moet neerzetten. Linkerhand op rood, rechtervoet op geel... in de verf dus.Oude kleren aan, schoenen en sokken uit en het spel kan beginnen. Eerst komen je handen en voeten onder de verf te zitten, maar omdat je totaal geen grip hebt door de gladde verf, zit je uiteindelijk helemaal onder! Kortom lachen, gieren, brullen.

tienertip sevenum


Breaklightspel

Nodig 
breaklights

Speluitleg In het bos worden op een centrale plek breaklights opgehangen. Hoe donkerder het is buiten bij dit spel, des te groter het effect. Bij de breaklights gaan twee spelers posten met een zaklamp. Dit zijn de bewakers. De groep spelers vormen de jagers en proberen de breaklights te besluipen zonder gehoord te worden. Hoort één van de bewakers een jager naderen, dan moet hij deze beschijnen met jet licht van de zaklamp en roepen dat hij af is. De bewaker moet er wel zeker van zijn dat hij de juiste persoon voor zich heeft, hij moet degene bij naam roepen. De spelers die af zijn, gaan terug naar een centrale plek in het bos, vanwaar opnieuw gestart wordt. De spelleiding houdt op de verschillende plekken toezicht op het spelverloop. de rol van de bewakers kan gewisseld worden onder spelers. 
 

Carnavalswagen bouwen - de speltip van de Kroekestup uit Panningen
Nodig een platte kar, aanhangwagen, bolderkar, creativiteit

Carnaval is voor jong en oud, groot en klein. Het gaat er niet om op welke manier je mee doet aan de optocht (als wandelgroep of als  grote wagen), het meedoen is voor de kinderen al een super ervaring!
Bedenk een leuk thema of slogan waar je iets mee wilt doen. Bedenk daarna op welke manier je dit vorm wilt geven en stem dit af op de leeftijd en de groepsgrootte.
Wij bouwden/sjorde met 7 leden en 3 leiders tijdens een winterweekend. Ideaal omdat je dan niet perse tijdgebonden bent aan de kortere groepstijden.

Waarom is het zo leuk?
Het is leuk om met zijn allen in 1 weekend iets te bouwen en er 2 volle dagen mee bezig te zijn. Het is bovendien supervet op mee te lopen in de optocht waarbij het hele dorp ge kan zien en bovendien kan een leuke promotie zijn voor de vereniging! 

 

Meelgevecht -  de speltip van senioren 2 en 3 uit Beesel
Zo vies mogelijk worden, dat is het idee!
Het spel heeft weinig uitleg nodig. Iedereen krijgt ongeveer een kilo meel en moet de tegenstander er zo vies mogelijk mee maken. Het kan zowel individueel als in teams gespeeld worden. Om het spel nog leuker of viezer te maken, kan er eventueel water aan toegevoegd worden. Het enige dat je nodig hebt zijn senioren met oude kleding aan, veel meel en eventueel water. Je kan het zo lang spelen als je wilt, de senioren van JongNL Beesel spelen het meestal een uurtje.


speltip1

Stress-spel - de speltip van de Wazeliërs uit Neer
Het Stress-spel is een quiz waarin opdrachten uitgevoerd moeten worden onder hoge stress.

Speluitleg: Er worden 5 groepen gemaakt die allemaal aan een eigen tafel zitten. Elke groep kiest een kapitein (die persoon dient wel stress-bestendig te zijn). De kapitein gaat telkens de opdrachten halen. Er is ook een centrale jurytafel. Op de jurytafel liggen naast elkaar 5 stapels met enveloppen op volgorde van de groepen. De eerste envelop is opdracht 1, de volgende is opdracht 2 en zo verder. Als het fluitsignaal klinkt haalt de kapitein van iedere groep de envelop die bovenop op de jurytafel ligt. De envelop wordt geopend en de opdracht wordt door de hele groep uitgevoerd. Is de opdracht uitgevoerd dan wordt deze eerst beoordeeld door de jury. Bij elke groep staat een leider(ster) die de opdracht beoordeeld. Is de opdracht fout dan gaat de groep verder totdat de opdracht goedgekeurd is. Bij het volgende fluitsignaal moet de volgende envelop (opdracht) gehaald worden. De volgende envelop mag pas geopend worden als de vorige opdracht goed afgerond is. Tussendoor kan er ook getoeterd worden. Als dit gebeurd dan dient iedereen de voeten van de grond te halen. Maakt niet uit hoe. Diegene die als laatste is, daarvan krijgt die groep een strafpunt.

Download hier de speluitleg en spelregelsDownload hier de speluitleg en spelregels.

tienertip stressspel

Letterpakken-spel

Nodig: karton, touw, schaar, dikke stiften of verf  
Speluitleg: Het letterpakken-spel is bekend van het populaire tv-programma ‘de jongens tegen de meisjes’. Maak vier sandwichborden per team, door twee kartonnen met touw aan elkaar vast te maken, zodat je die over je schouders kunt hangen en voor en achter een stuk karton hangt. Teken met stift of verf letters op de kartonnen. Je hebt dus per team 8 letters, waarmee je vier-letterwoorden moet maken (even een uurtje brainstormen of op youtube een aflevering terug kijken). Door vragen te stellen moet het team het juiste antwoord geven, door op de goede volgorde te gaan staan. Hilarische taferelen gegarandeerd!

letterpak

Kettingreactie

Nodig: verschillende mate rialen (zie speluitleg)
Speluitleg:
Het is een hele uitdaging om met behulp van allerlei materiaal dat je voorhanden hebt, een zo origineel mogelijke kettingreactie te veroorzaken. Dit betekent dat je in het begin één kleine handeling verricht, waarna er een heel proces aan acties volgt. Bekend is natuurlijk de kettingreactie van omvallende dominostenen. De materialen worden op een bepaalde manier achter elkaar, waarna een kleine handeling de rij in beweging zet. Naast dominostenen, kunnen ook cd-’s, boeken of langwerpige blokken dienst doen. Kortom, er is geen vaste set van materialen nodig. Om het origineel te maken kan iedereen van thuis allerlei wegwerpmateriaal meebrengen. Als start of onderbreking in het parcours kun je gebruik maken van balletjes, een brandende kaars die een touwtje door brandt en zo bijvoorbeeld een slinger in werking zet.

Wie is de Mol?

Nodig: allerlei opdrachten, prijs voor de winnaar, sjoelschijven die als muntstukken dienen
Speluitleg: De spelers voeren als groep allerlei spannende opdrachten uit, variërend van puzzel-, doe- en denkopdrachten, tot sportieve opdrachten en behendigheidsspelen om 'geld' te verdienen voor de pot. Dat geld bestaat uit sjoelschijven. In de groep spelers zit echter één geheime Mol, die ongemerkt probeert de opdrachten te saboteren en de geldpot zo leeg mogelijk te houden. De speler die aan het eind van het spel de Mol weet te ontmaskeren, wint de prijzenpot (bijvoorbeeld gevuld met traktaties) en deelt hiervan uit. 

Husselpuzzel
Nodig: papier, pennen, stiften
Speluitleg: Neem de woorden die bij het spel ‘woordensoep’ naar voren zijn gekomen. Schrijf één woord in grote blokletters over en knip dit in stukken. Hussel vervolgens de letters door elkaar en leg ze vóór aan een andere speler. Lukt het deze speler om het woord te ontdekken?

Woordensoep
Nodig:
papier, pennen, stiften
Speluitleg: Gedichten horen bij de Sinterklaastijd. Het is niet altijd even gemakkelijk om die verzen rijmend te krijgen. Een ‘woordensoep’ maken kan helpen en is ook gezellig om uit te voeren. Neem een vel papier en kies een onderwerp waarover je wilt schrijven. Noteer dat woord in het midden van het blad. Daarna schrijf je rondom het onderwerp allerlei woorden die hier mee te maken hebben. Als je bijvoorbeeld het onderwerp ‘Stoomboot’ kiest, kun je er omheen de woorden: intocht, zee, paard, vlaggetjes of een introzin als: Zie ginds komt de ... De randwoorden kun je gebruiken voor een gedicht of een leuk verhaal.

Letters van takjes
Nodig: kleine takjes, ijzerdraad, wol, draad
Speluitleg: Verzamel dunne takjes en rangschik deze op de tafels in de vorm van een letter. Bindt de takjes met ijzerdraad aan elkaar vast, zodat een duidelijke letter ontstaat. Windt hierna met verschillende kleuren wol en draad om de takjes heen. Op deze manier krijg je een mooie letter van takjes en draad. Maak aan de bovenzijde van de letter een lusje om ze op te hangen. Wanneer op diverse tafels verschillende letters gemaakt worden, kan op deze manier een fraaie naam ontstaan. Misschien de naam van de groep of van het clubgebouw.

Vakduwen
Nodig: lint of schilderstape
Speluitleg: Vakduwen is een echt stoeispel. Zet met het lint, of binnen met de tape, achter elkaar 4 langwerpige vakken uit van 2 meter breed. Alle spelers staan in het eerste vak en proberen elkaar in het tweede, derde of vierde vak te duwen. Duwen mag alleen met de handen tegen de rug van een andere speler. Er mag niet aan de kleren, handen of benen getrokken worden. Een speler die in het volgende vak is geduwd, mag niet meer terug naar het vorige vak. De spelers die in het eerste vak overblijven, zijn dus de duwkampioenen.

Mud-run
Nodig: parcours door het bos, waar veel water is
Speluitleg: Zet voor de senioren een modderparcours uit, door het bos of vlakbij een beek. Onderdelen in dit parcours kunnen zijn:
- tijgeren onder legernet
- over verschillende palen/touwen heen die over de beek gespannen zijn
- slidderparcours over een stuk zeil
- door banden/hoepels die op het water liggen/ boven het water hangen
- evenwichtsbalk over het water
- over netten heen klimmen
Laat de tieners van te voren weten wat er op het programma staat, zodat ze hierop hun kleding aan kunnen passen en reservekleding en een handdoek voor erna mee kunnen nemen. Als afsluiter een lekker warm kampvuurtje met een dorstlessend drankje!

Pim-pam-pet met teams
Nodig:
pim-pam-pet spel (en eventueel een bal)
Speluitleg: Bij het originele Pim-Pam-Petspel zit een draaischijf met letters van het alfabet (behalve C, J, Q, U, X, Y en Z), en een stapel kaartjes met vragen. Eén van de spelers wordt aangewezen als spelleider en schudt de kaartjes. De spelers worden in twee teams ingedeeld. Voor elke beurt pakt de spelleider een kaartje van de stapel, leest de vraag voor en draait de schijf. Wanneer de schijf is uitgedraaid, moeten de spelers zo snel mogelijk een antwoord op de vraag geven, waarbij dit antwoord moet beginnen met de letter die de draaischijf aangeeft. Het team dat als eerste een juist antwoord geeft, krijgt het kaartje. Bij een fout antwoord moet het kaartje aan de tegenpartij worden gegeven. Het spel is afgelopen als de kaartjes op zijn. Het team met de meeste kaartjes is winnaar.
Variatie: Een speler staat met een bal in het midden, de rest in een kring eromheen. De speler in het midden noemt een voorwerp of een letter uit het alfabet, bijvoorbeeld bij de vraag: ‘Noem een groente met een S’. Dan gooit hij de bal naar iemand uit de kring. Deze persoon moet dus een groente met een S noemen en de bal teruggooien. Wie geen antwoord weet moet ruilen met de middenspeler en dus de bal gaan gooien en vragen stellen.

Commando pinkelen
Nodig: Tafel met stoelen
Speluitleg: De groep zit rondom een tafel en volgt de bevelen van de leiding op.
Voor ieder bevel zegt hij het woord 'commando'. Doet hij dit niet, dan moet het bevel ook niet opgevolgd worden. Als iemand een commando verkeerd uitvoert of in een nep-commando trapt, is hij af en mag niet meer mee doen. Wie het laatst overblijft, is de winnaar en wordt de volgende commandant. Het spel kent de volgende commando's:
•   Commando pinkelen > met beide wijsvingers op de tafel trommelen.
•   Commando hol > handen gekromd alsof je iets vast wilt pakken, met de rug van de hand op de tafel en de vingers naar boven.
•   Commando bol > het tegenovergestelde van hol, vingertoppen staan op de tafel en de palm van de hand is los van de tafel.
•   Commando plat > handen plat, met de handpalm naar beneden op tafel leggen.
•   Commando vlak > zet je handen met de zijkanten loodrecht op de tafel; pinkzijde op de tafel en duimzijde naar boven.

zoeken in deze site

logo 2015 provincie limburg

ANBI

inveiligehanden

veiligheidsvignet