pinterest twitter facebook socialmedia vertrouwenspersoon

Speltips per leeftijdsgroep

Bij het organiseren van de wekelijkse groepsbijeenkomsten kun je wel wat inspiratie gebruiken. JongNL Limburg heeft een breed scala aan spellen die je speelt met kinderen of jongeren, jongens of meisjes, in een grote of kleine groep. Hier vind je tweewekelijks een nieuwe speltip per leeftijdsgroep. Ook kun je de vorige speltips terug kijken. Nog meer inspriratie vind je op samenspelenboek.nl of download een A4-spellenronde of creativiteitsopdracht.

Klik hier voor begeleidingstips per leeftijdsgroep.


 
junioren - 6, 7 en 8 basisonderwijs

Herfstschaal
Nodig:
bladeren, ballonnen, bloempotten en behanglijm
Verzamel mooie herfstbladeren en zorg voor een ballon die je opblaast en dan op een bloempot plaatst. Deze ballon is de mal voor een mooie herfstschaal. Dompel de bladeren in de behanglijm en plak ze op de ballon. Laat de bladeren met de lijm drogen. Prik daarna de ballon lek. Snijd of knip daarna de bladeren recht af. Creëer op deze manier een mooie herfstschaal, die een sfeervol sieraad vormt op de tafel.

Lopende band
Nodig: lege dozen, Sinterklaas inpakpapier, plakband, scharen
Speluitleg: Het spel begint met het inpakken van enkele dozen van verschillend formaat met Sinterklaas inpakpapier. Daarna gaan de spelers in een kring liggen, met hun voeten in de hoogte. De spelleider neemt een pakje en een speler moet dit met beide voeten overnemen. Daarna probeert deze speler het pakje over te geven aan de speler naast hem. En zo verder naar de volgende speler, net als bij een lopende band. Lukt het om het pakje zonder vallen de kring rond te krijgen, dan is een groter pakje aan de beurt

Teken-estafette
Nodig: pennen, papier
Speluitleg: Vorm groepjes van vier spelers. Ieder groepje krijgt papier en een pen. De spelleider fluistert hierna bij een speler uit ieder groepje eenzelfde woord in het oor. Deze spelers gaan terug naar hun groepje en proberen met tekenen aan de andere spelers van zijn groepje duidelijk te maken om welk woord het gaat. Het woord zelf mag niet opgeschreven worden. Wordt het woord geraden, dan mag een volgende speler uit het groepje een nieuw woord bij de spelleider gaan halen en voor zijn groepje uittekenen. Welk groepje is snel in het tekenen en raden van woorden?

Wie heeft de langste tenen?
Nodig:
 lint, touw of tape om een vlak van 3 bij 3 meter af te zetten

Speluitleg: Twee spelers trekken hun schoenen uit en plaatsen die op de hoeken van de vierkant van ongeveer 3 bij 3 meter. In dit veld proberen de twee spelers wie het eerst de ander op zijn tenen kan trappen. De handen mogen bij dit spel niet gebruikt worden. Dat wordt springen en huppelen, maar natuurlijk nog meer mikken op de tenen van de tegenstander. Welk tweetal werkt het meeste op de lachspieren?

Moddergrabbelen
Nodig: (oud) zwembadje, modder, sleutels, houten blokjes of iets anders dat in de modder 'verstopt' ligt

Speluitleg: Laat iedereen oude (zwem-)kleding aandoen. Maak 2 gelijke teams die elk op gelijke afstand van het zwembadje staan. Op een signaal gaan de eerste van elk team het badje in, op zoek naar de sleutel, houten blokjes of iets anders. Wanneer de eerste van het team iets gevonden heeft, komt hij uit het badje en is nummer 2 aan de beurt. Zo verder totdat alles uit het badje is (en iedereen aan de beurt is geweest). Een vervolgopdracht kan zijn dat zo snel mogelijk iets open gemaakt moet worden met één van de sleutels, of dat van alle verzamelde blokjes een toren gebouwd moet worden, die minstens 10 seconden blijft staan. Het moddergrabbelen kan verder uitgebreid worden met een (modder-)parcours, voordat ze daadwerkelijk de modder in moeten.
Een echte spannende (en vieze) challenge!

Einhakeln, oftewel inhaken
Nodig: Geen materiaal nodig
Speluitleg: Dit spel hebben de vrijwilligers die mee zijn gegaan naar Wenen voor de jaarlijkse Wenen-uitwisseling geleerd en is een heel actief, maar hilarisch spel.
Buiten op een veld vormen alle spelers tweetallen die bij elkaar inhaken, dus arm in arm naast elkaar staan. 1 duo wordt aangewezen, zij zijn de tikker en degene die getikt moet worden. Zij rennen achter elkaar aan op het veld, kris-kras door de andere duo's. Degene die getikt moet worden, kan voorkomen dat hij getikt wordt, door in te haken bij een duo. Degene die aan de andere kant van het duo staat, de 'derde', is nu ineens de tikker en de tikker verandert automatisch in degene die getikt moet worden.

Dus zat je net iemand achterna? Dan moet je nu zelf snel maken dat je wegkomt! Wanneer iedereen het spel onder de knie heeft, kan er een tweede tikker en degene die getikt moet worden, worden aangewezen. Dan wordt het pas echt goed opletten geblazen.

Citroen citroen    
Nodig: voor iedereen 1 stoel
Speluitleg: Iedereen zit in een cirkel op een stoel, met de gezichten naar elkaar toe. Voordat het spel begint, verzint iedereen voor zichzelf een fruitnaam. Deze worden om de beurt, hardop genoemd. Dubbele fruitnamen gaat niet. De eerste ronde doet de leider voor: hij heeft zelf ook een fruitnaam, hij gaat in het midden van de cirkel staan en roept 2 fruitnamen. De kinderen met deze namen gaan staan en proberen te wisselen van elkaars stoel, maar de leider probeert ook een stoel te bemachtigen. Degene die geen stoel heeft, mag vervolgens in het midden staan en roept 2 fruitnamen. Weet iemand even geen fruitnamen te noemen (want de bedoeling is dat de vaart in het spel blijft en kinderen snel namen roepen) dan roept hij 'citroen-citroen!' en moet iedereen van plaats wisselen. Er mag niet doorgeschoven naar een volgende stoel, maar er moet door iedereen opgestaan worden en een nieuw plekje gezocht worden. Speel het spel niet te lang, zodat het vaker gebruikt kan worden als leuke opvulling van de avond.

 

zoeken in deze site

logo 2015 provincie limburg

ANBI

inveiligehanden

veiligheidsvignet