pinterest twitter facebook socialmedia vertrouwenspersoon

Speltips per leeftijdsgroep

Bij het organiseren van de wekelijkse groepsbijeenkomsten kun je wel wat inspiratie gebruiken. JongNL Limburg heeft een breed scala aan spellen die je speelt met kinderen of jongeren, jongens of meisjes, in een grote of kleine groep. Hier vind je tweewekelijks een nieuwe speltip per leeftijdsgroep. Ook kun je de vorige speltips terug kijken. Nog meer inspriratie vind je op samenspelenboek.nl of download een A4-spellenronde of creativiteitsopdracht.

Klik hier voor begeleidingstips per leeftijdsgroep.


 
Maxioren - groep 3, 4 en 5 basisonderwijs

Bladskeletten
Nodig 
bladeren, plankjes, harde borstels, oude telefoonboeken of gouden gidsen.

Speluitleg De kinderen verzamelen verschillende soorten herfstbladeren. In de blokhut worden de bladeren 15 minuten is sodawater gekookt en daarna op een plankje gelegd. Met een harde borstel tik je op het blad, totdat het bladmoes los laat. Spoel het bladskelet schoon en droog het tussen de bladzijden van een dik boek. Bij een volgende groepsbijeenkomst kun je de bladskeletten verwerken in doorkijkschilderijen, placemats of kaarten.

Sinterklaasmode
Nodig:
Sinterklaas inpakpapier, plakband, scharen
Speluitleg:
Met papier kun je alle soorten kledingsstukken maken. Met groepjes gaan de kinderen aan de slag om een medespeler met Sinterklaas inpakpapier volledig te verkleden. Leuk en de moeite waard voor de spelleider om ook hier foto’s van te maken.

Huis voor Zwarte Piet
Nodig: deksel van een schoenendoos, gekleurd papier, stiften, lapjes stof, scharen, lijm
Speluitleg: Ieder kind krijgt het deksel van een schoenendoos en gaat in de binnenzijde de kamer van een pietenhuis maken. Spreek een beetje met elkaar af welk onderdeel je wilt gaan maken, bijvoorbeeld een slaapkamer, een badkamer, een zitkamer of een fitnessruimte. Als de vertrekken van het pietenhuis gereed zijn, kun je er een compleet huis van bouwen. En tot slot is het natuurlijk leuk om er kleine pietenpoppetjes in te plaatsen, zodat het huis ook echt bewoond is.

Kleien op een boom
Nodig: voldoende klei en materialen uit de natuur

Speluitleg: Stimuleer de verbeelding van de spelers door hen uit te dagen om hun mooiste fantasiefiguur van klei op een boomstam te boetseren. Daar naast mogen ze allerlei materialen uit de natuur gebruiken als verfraaiing van het kleifiguur, zoals nootjes, takjes, blaadjes, steentjes, veertjes, bloemen of besjes. Een gezicht van een elfje, van een kabouter of een dier op een boomstam, dat is toch veel verrassender dan in de blokhut op de knutseltafels. Misschien kan na afloop wel een wandelroute voor belangstellenden langs de boomvoorstellingen worden uitgezet.

Probeer zes ogen te gooien
Nodig
: 1 dobbelsteen, vouwblaadjes en 10 fiches per kind

Speluitleg: Bij dit spel gaat het er om wie het eerst van zijn fiches af is. de kinderen zitten in een kring. Op zes vouwblaadjes worden de cijfers 1 t/m 6 geschreven. Ieder kind krijgt 10 fiches. Vervolgens gooien ze om de beurten met de dobbelsteen. Bij de cijfers 1 t/m 5 moet je 1 fiche op het desbetreffende blaadje leggen. Ligt op dit blaadje al een fiche, dan neem je er 1 af. Dit schiet dus niet op. Gooi je echter 6, dan hoef je alleen maar een fiche op het vouwblaadje met de 6 te leggen en er geen vanaf te nemen. Probeer dus zo vaak mogelijk 6 ogen te gooien, des te eerder ben je van je fiches af.

Stuwdam
Nodig:ondiepe beek, papier, plastic buizen
Speluitleg: Kinderen spelen graag met water en modder, daarom is het een leuk idee om ze te laten kennismaken met verschillende toepassingen van water en modder. Zoek een vlakke, niet te brede plaats bij een ondiepe beek of een afwateringssloot met stromend water. Maak hier een dam van natuurlijke materialen uit de omgeving, zoals takken, twijgen, mos en modder. Wanneer het water over de dam stroomt, krijg je een kleine waterval. Laat de kinderen van papier kleine bootje vouwen en ze een eindje van de dam in het water plaatsen. Kijken of de bootjes de waterval overleven. Om het wat moeilijker te maken, kun je ook proberen een buis in de dam te bouwen, waar het water doorheen kan stromen. Na afloop wordt natuurlijk weer alles netjes opgeruimd.

Maxi-Kwartet
Nodig:
pionnen, kwartetspel
Speluitleg: Zet een gedeelte van een speelveld af en leg binnen dit gemarkeerde veld alle kwartetkaarten neer, zodanig dat de kinderen niet kunnen zien welke afbeeldingen er op staan. De spelers worden in groepjes verdeeld en krijgen de opdracht om 4 bij elkaar horende kaarten bij elkaar te zoeken. 1 speler van het groepje rent naar het veld, raapt één kwartetkaart op en bekijkt de afbeelding. Is het de afbeelding die het groepje zoekt, dan wordt de kaart meegenomen. Zo niet, dan wordt de kwartetkaart op dezelfde wijze teruggelegd en rent de speler terug naar zijn groepje. Speler 2 van het groepje gaat klaarstaan om vervolgens naar de kaarten te rennen en hetzelfde te doen als speler 1. Welk groepje heeft als eerste 1 (of meerdere) kwartetten verzameld?

Wie is het laatst?    
Nodig: geen spelmateriaal nodig
Speluitleg:
Leuk spel om de groepsavond mee te beginnen.
Alle spelers staan vrij in de ruimte. Een leider noemt allerlei zaken op, verdeeld in 3 categorieën: een voorwerp, een kleur, een getal Bij een voorwerp kan alle genoemd worden wat aanwezig is in de ruimte: van schoenveter tot deurklink. De kinderen rennen zo snel mogelijk naar het voorwerp (waarvan meerdere versies van kunnen zijn) en raken het aan. Degene die het voorwerp het laatste aanraakt, komt bij de leiding staan. Misschien weet hij wel leuke dingen om op te noemen. Houd er wel rekening mee dat het geen gevaar op kan leveren wanneer de kinderen er naartoe rennen of aan moeten rennen (geen stopcontact!) Bij een kleur gaat het hetzelfde, ze raken zo snel mogelijk de kleur aan die genoemd wordt. Bij het noemen van een getal, maakt iedereen groepjes, zo groot als het genoemde getal. Degen die overblijven, komen ook bij de leiding staan. Wie blijft er als laatst over?

 

zoeken in deze site

logo 2015 provincie limburg

ANBI

inveiligehanden

veiligheidsvignet